De flesta som sett en Scania-lastbil har sett logotypen, som man sedan tiden i samma koncern även delar med Saab. Många kallar den för örn, men vem är han egentligen? Och vad?
Det är alltså egentligen ingen örn utan en grip. Dock är det svårt att se eftersom den i allmänhet endast avbildas med sitt huvud. Gripen är ett sagoväsen som består av bakkroppen från ett lejon och framkropp, framben, vingar och huvud från en fågel, vanligtvis en örn. Man kan oftast se att det är en grip som är avbildad genom att den har utanpåliggande öron.
Som sagoväsen härstammar den troligen från omkring andra årtusendet f.Kr. och var vanligt förekommande i konst från antiken. Sedan medeltiden har den förekommit flitigt inom heraldiken, det vill säga på vapensköldar och liknande. I det sammanhanget tillskrivs gripen egenskaper som vaksamhet, snabbhet och styrka. Ett griphuvud återfinns i både i Skånes landskapsvapen och i Malmö stadsvapen.
Lastbilstillverkaren Scania som vi känner det idag består av arv från VABIS, Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje, grundat 1891 och tillverkare av järnvägsvagnar och bilar, och Scania i Malmö, grundat 1900 och som tillverkade cyklar och bilar. Scania är det latinska namnet på Skåne och Scania använde tidigt landskaps- och stadsvapnets symbol som sin egen. 1911 slogs dessa ihop under namnet Scania-Vabis.
Efter sammanslagningen med Saab 1969 ändrades koncernens namn till Saab-Scania och varumärket på lastbilarna till Scania. Här blev också gripen hela koncernens symbol, och efter att koncernen delats upp igen i slutet av 1990-talet så kom gripen att leva kvar som som symbol för lastbilstillverkaren Scania, personbilstillverkaren Saab och flygplanstillverkaren Saab. Detta trots att gripen alltså inte har någon historisk koppling till Saab och dess starka förankring i Trollhättan.

Stridsflygplanet Saab 39 Gripen, eller JAS (Jakt – Attack – Spaning), fick namnet Gripen efter en namntävling.
Många utställningslastbilar har olika varianter av gripen lackerad eller på andra sätt framställd på hytten.